Umělá inteligence by mohla pomoct řídit dopravu a ušetřit řidiče dlouhých kolon

Právě si prohlížíte Umělá inteligence by mohla pomoct řídit dopravu a ušetřit řidiče dlouhých kolon
Zdroj: Pexels

Počet aut neustále stoupá a zvlášť ve velkých městech se může cesta do práce snadno proměnit v noční můru. Proto se už i v Česku začínají objevovat nejrůznější chytré systémy, které mají pomoci zajistit plynulejší dopravu. Izraelští experti ze start-upu ITC (Intelligent Traffic Control) jdou ale ještě o krok dál a navrhují řízení dopravy na základě umělé inteligence ovládající semafory.

Na izraelském veletrhu The EcoMotion Week, který v minulých dnech proběhl v izraelském Tel Avivu, se představilo přes 600 start-upů zabývajících se vývojem nových technologií v oblasti dopravy a cestování. Jejich nápady využívající umělou inteligenci ukázaly, jak může vypadat doprava budoucnosti.

Velký ohlas vzbudil především tým ze společnosti ITC, který představil plán na to, jak lze předcházet dopravním zácpám a kolapsům, ještě před jejich vznikem. Podle technologického ředitele ITC Dvira Keniga stačí využít stávající kamerový systém, do něhož se nainstaluje software pracující s umělou inteligencí. Tento program by neustále monitoroval dopravní situaci a dokázal by komunikovat se semafory, jejichž činnost by přizpůsoboval aktuální hustotě provozu, čímž by zabránil zbytečným zácpám.

Bezpečnost především

Chytré řízení provozu představené zakladateli start-upu ITC by mohli v blízké budoucnosti používat všechna velké města po celém světě . Nejde však o jediný inteligentní software, který by zpřehlednil, usnadnil a zlepšil dopravní situaci. Na The EcoMotion Week se představilo i nové nápady z oblasti bezpečnosti.

Společnost Rider Dome na veletrhu například představila systém kamer umisťovaných do předních a zadních částí motocyklů, který by na základě umělé inteligence dokázal motorkáře s předstihem varovat před možným nebezpečím.

Tři dny v kolonách

Průměrný řidič stráví podle statistik až tři dny v roce stáním či popojížděním v kolonách. A jelikož počet aut po celém světě stoupá, nevypadá to, že by se situace bez výrazných změn měla lepšit. Naštěstí však nejen česká města začala už v minulých letech řešit kritickou dopravní situaci, kdy zvlášť ve špičkách tráví řidiči v kolonách desítky minut (a ve světových metropolích někdy i celé hodiny).

Běžnou součástí provozu se proto stávají „chytré“ tabule, které ukazují dojezdovou vzdálenost na základě aktuální dopravní situace, případně displeje monitorující počty aktuálně volných míst na parkovištích. Ani to už dnes ale nestačí a dopravní situaci je nutné řešit komplexněji, s čímž mohou pomoci právě revoluční vynálezy a nápady mladých inženýrů či dopravních expertů.

Petr

Píšu, protože nemám nic jinýho na práci