Značka Patagonia nyní patří Zemi. Její zakladatel se jí vzdal ve prospěch přírody

Právě si prohlížíte Značka Patagonia nyní patří Zemi. Její zakladatel se jí vzdal ve prospěch přírody

Společnost Patagonia vyrábějící sportovní i volnočasové oblečení si zakládá na udržitelném a ekologickém přístupu již od svého založení v roce 1973. Od té doby však rapidně rozrostla, získala si oblibu po celém světě a jen během loňského roku utržila více jak 1,5 miliardy dolarů.

Zakladatel společnosti Patagonia, Yvon Chouinard, se nyní rozhodl celou společnost přetransformovat v neziskovou organizaci, jejíž veškeré zisky půjdou na boj se změnou klimatu a dalšími environmentálními problémy. „Planeta Země je odteď náš jediný akcionář,“ stojí nově na hlavní stránce webu společnosti.

Jak se daruje společnost na dobročinné účely?

Dnes 83letý Yvon Chouinard je krom veleúspěšného podnikatele také vášnivým horolezcem, aktivistou i surfařem. Prodeji vlastního horolezeckého vybavení se začal věnovat již ve svých 19 letech.

Společnost Patagonia, která dostala jméno podle jihoamerického regionu proslulého rozmanitou přírodou a nádhernými vršky, Chouinard založil v roce 1973. Ta mu v průběhu let podle časopisu Forbes vynesla zhruba 1,2 miliardy dolarů (téměř 30 miliard korun).

Nyní se Chouinard rozhodl společnosti, jež právě převážnou část jeho pohádkové jmění tvořila, zbavit. Veškeré akci s hlasovacím právem společnosti tak vložil do nově vzniklého fondu Patagonia Purpose Trust a ostatní akcie (bez hlasovacích práv) předal do rukou neziskové organizace Holdfast Collective, která se zabývá bojem proti ekologické krizi a ochranou přírody. To podle Chouinarda znamená, že od nynějška sto procent zisků společnosti půjde na podporu a ochranu matičky Země.

„Jednou z cest bylo Patagonii prodat a veškeré peníze darovat. Jenže jsme si nemohli být jistí, že by nový majitel nadále reprezentoval našeho hodnoty a udržel náš stávající tým zaměstnanců po celém světě. Další možností bylo uvedení společnosti na burzu. To by ale byla strašná katastrofa,“ vysvětluje Chouinard, proč zvolil zrovna transformaci Patagonie na neziskovou organizaci.

Horolezec, aktivista i skromný miliardář

Veškeré oblečení značky Patagonia je již dlouhá léta vyráběné z udržitelných materiálů. Kromě toho se společnost v roce 1985 připojila k iniciativě 1 % for the Planet, díky čemuž se zavázala, že bude 1 % svých celosvětových tržeb posílat na ochranu přírody. Jen v rámci programu tímto způsobem v průběhu let darovala více jak 140 milionů dolarů (zhruba 3,4 miliardy korun).

De facto transformace společnosti na neziskovou organizace by ale měla na ochranu přírody přinést podstatně více peněz. Jen vloni společnost utržila zhruba 1,5 miliardy dolarů a každý rok vygeneruje zisk okolo 100 milionů dolarů (téměř 2,5 miliardy korun). Všechny tyto peníze přitom nyní poputují přímo na ochranu životního prostředí.

Pro Chouinarda se toho však v osobním životě nejspíš mnoho nezmění. Místo kormidlování jachty nebo luxusních večírků dával totiž i dříve vždy přednost horám. I přes svůj majetek nosí staré oblečení, řídí otlačené Subaru a nemá mobilní telefon ani počítač. V rozhovoru pro The New York Times si dokonce stěžoval, na to, že byl zařazen ve Forbesu na seznamu miliardářů. „Opravdu, opravdu mě to naštvalo. Nemám miliardu v bance ani nejezdím v Lexusech,“ vysvětluje.

Petr

Píšu, protože nemám nic jinýho na práci